Sunt foarte bun la ceea ce fac, dar știu, oare, ce fac?

Majoritatea oamenilor merg la muncă în fiecare zi, dar, într-adevăr, nu știu ce fac pentru a-și câștiga pâinea cea de toate zilele. Într-adevăr, poți merge la muncă, să fii cel mai bun în domeniul tău și cel mai productiv în compania ta, dar încă să nu știi ce faci; încă să nu știi de ce sau la ce ești atât de bun.

Logica din spatele acestei afirmații este foarte simplă: dacă nu poți explica cuiva ce faci tu la lucru cu cuvinte foarte simple și pe înțelesul tuturor, atunci nici tu nu ști de ce mergi la lucru (în afară de bani, bineînțeles). În acest caz, există o probabilitate foarte mare ca activitatea ta la locul de muncă să presupună doar o executare impecabilă a unui anumit set de sarcini, iar tu să nu știi cu ce scop te afli la acel loc de muncă și ce valoare adaugi tu companiei unde lucrezi.

Atunci când un antreprenor începe un business, unul dintre primele lucruri pe care trebuie să le învețe este să își spună povestea. Adică să fie capabil să explice în termeni foarte simpli ce face, de ce o face și cum o face diferit față de alții. Pentru un antreprenor, această poveste este una foarte importantă, deoarece, astfel, potențialii clienți pot înțelege modul în care oferta antreprenorului le poate satisface nevoile. Dar și viitorii angajați, înțelegând această poveste, se pot ralia în jurul unei viziuni și a unui obiectiv clar; povestea antreprenorului reprezentând, de fapt, un ghid în procesul de luare a deciziilor și de construire a strategiei. Antreprenorii învață acest lucru foarte repede, deoarece supraviețuirea afacerii lor depinde de această poveste.

Ei bine, cunoscându-ți și spunându-ți povestea este la fel de important și atunci când nu ești antreprenor. Oricare ar fi dimensiunea companiei în care lucrezi, chiar dacă faci parte dintr-o echipă sau coordonezi echipa, capabilitatea de a-ți spune povestea are următoarele beneficii:

– În primul rând, pentru a înțelege care este povestea ta, trebuie să iei o pauză de la rutina zilnică și să înțelegi/stabilești ce scop încerci să atingi, cum adaugi valoare companiei tale și, cel mai important, cum consideri că este cel mai bine să adaugi valoare; înțelegerea poveștii tale este un motor indispensabil în cazul în care te gândești la o promovare;
– Cunoașterea poveștii tale, îți aduce imediat și al doilea beneficiu: poți defini foarte clar un set de priorități, care îți va permite să adaugi valoare acolo unde este nevoie, dar și să te asiguri că activitatea ta zilnică și cea a echipei tale este aliniată cu acest set de priorități; în acest mod îți optimizezi activitatea ta și a echipei tale;

– Atunci când interacționezi cu clienții, povestea ta va fi o forță motrică care îți va îndruma deciziile tale dar și receptivitatea clienților;
– Și, ca un beneficiu suplimentar, vei fi văzut ca un lider, iar într-o companiei care se dorește să aibă succes, leadership-ul este un element vital; plus că vei fi în vizorul conducerii companiei (în sensul bun).

Ce ți-a mai rămas ție de făcut? Să iei o pauză de la rutina ta zilnică și să-ți scrii povestea ta și a echipei tale în doua fraze, sau chiar mai puțin. Și doar atunci vei realiza cât ești de valoros pentru echipa și compania ta și poate că a venit momentul să ceri acea promovare sau acea majorare salarială. Sau vei realiza că este timpul pentru o schimbare.

 

, , , , ,